Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Welke versie ID3 tags in VDJ

Dieses Thema ist veraltet und kann veraltete oder falsche Informationen enthalten.

KastaarPRO InfinityMember since 2012
Hallo,
Ik ben recent van de goeie ouwe PCDJ Red 5.2 overgestapt naar virtual DJ. Alle info in mijn mp3's zit in de ID3 V1 en V2 tags (ook cover art). Van sommige MP3's laat VDJ wel de cover zien en van sommige niet. Alsook info in comment fields eerder ingevoerd in PCDJ of met Dr.tag wordt niet weergegeven in VDJ. Welke versie van de ID3 tag gebruikt VDJ en bestaat er eventueel een degelijk conversietool ?
 

geposted Sat 20 Jul 13 @ 5:21 am
Hoi.
Welkom en alvast veel plezier met VDJ. Ik vind dat je een goede stap hebt gemaakt.
VDJ gebruikt beide versies. De tags worden alleen niet goed gebruikt als je niet eerst zelf een database hebt aangemaakt. Die database wordt aangemaakt vanuit VDJ zelf en zorgt ervoor dat de software de bestandsinfo al kent voordat het nummer is ingeladen. Dat levert ook nog eens een belangrijke snelheidswinst op: een nummer hoeft nu niet meer geanalyseerd te worden op tag, BPM, gain, enz.

De database wordt opgebouwd in 3 stappen: search-database, tags en BPM's. Klik met je rechter muisknop in de browser (aan de linker kant) op de drive waar je muziek op staat en kies dan voor "Add to search database". Dat gaat vrij snel en is in een paar minuten geregeld. Je muziek is daarna goed terug te vinden via de searchbar bovenin het middelste veld.
De 2 volgende stappen kun je het beste 's avonds doen voordat je gaat slapen: dit kost vrij veel tijd. Klik nogmaals met de rechter muisknop op de drive met je muziek en kies dan voor "Scan for tags". De tag-info en cover-art wordt nu toegevoegd aan de database.
De laatste: Wederom met de rechter muisknop op de drive en nu kiezen voor "Scan for BPMs". Hiermee wordt alle info mbt de muziek zelf geanalyseerd en in de database gezet. (BPM, gain, enz)

Bij de bestanden waarbij de info niet goed wordt overgenomen is het altijd nog mogelijk deze handmatig aan te passen. Klik bij dat nummer (als deze verschijnt in het middelste veld van de browser) weer met de rechter muisknop op dat nummer en kies voor "File Infos". In het veld dat nu verschijnt kun je de tags in de database aanpassen. Het is wel mogelijk deze daarna te exporteren naar de standaard MP3-tag in het nummer, maar dat is voor VDJ nu niet belangrijk.

Lees ook de Nederlandstalige handleiding eens door: http://www.virtualdj.com/images/pdf/VDJ6_VirtualDJ_handleiding_Dutch.pdf
Hierin staat ook beschreven wat ik hierboven heb gezet. Daarnaast zijn er ook een paar instellingen in VDJ waarmee je de database alvast een handje kunt helpen (zie pag. 9)

Succes!
 

geposted Sat 20 Jul 13 @ 5:55 am
KastaarPRO InfinityMember since 2012
Dag Martin,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels ook ergens gezien dat er een tool DB manager bestaat waarmee je een aantal fields uit de tags zou kunnen overzetten naar de database van VDJ. En Phantomdeejay is ook een RED-oudegediende, dus die weet wel waarover hij praat :-) Ik ben er nog niet mee aan het werk geweest, maar eenmaal dat gebeurt laat ik m'n bevindingen wel weten in het bijhorende topic.
 

geposted Wed 31 Jul 13 @ 8:48 am
 

geposted Wed 31 Jul 13 @ 5:51 pm
KastaarPRO InfinityMember since 2012
Die ga ik zeker proberen ! bedankt !
 

geposted Tue 06 Aug 13 @ 2:08 pm
balandoHome userMember since 2020
hallo,
maak al jaren gebruik van VDJ en heb intussen enkele duizenden audionummers in mijn muziekbestanden staan. Van ieder nummer geef ik telkens via "file infos" in betreffende kolommen titel, artiest + voor mij persoonlijk relevante info. Wanneer ik nu mijn muziekbestanden naar een andere laptop kopieer waar dezelfde versie van VDJ (version 7.3 pro) op geïnstalleerd staat dan wordt de oorspronkelijke info (tags) niet meer herkend, m.a.w. ik moet alle muziekbestanden (ca. 10.000 st) opnieuw afzonderlijk gaan aanpassen. (bij het openen van een muziekmap in VDJ verschijnt de door mij aangebrachte tag-info heel kort en wordt dan gewijzigd).
Ben dus even wanhoop nabij!!! en hopelijk bestaat er voor dit probleem een oplossing.
 

geposted Mon 13 Jan 20 @ 1:25 pm
Gebruik MP 3 Tag en sla de tags op in het formaat: ID3v2.3 UTF-16 bewaart !!! (Extra's / Opties / Tags / Mpeg)
 

geposted Mon 27 Jan 20 @ 12:00 am


(Alte Themen und Foren werden automatisch geschlossen)