Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Enkele vraagjes

Dieses Thema ist veraltet und kann veraltete oder falsche Informationen enthalten.

Hallo,

ik heb enkele vraagjes.
Ik ben nog maar sinds enkele weken bezig met DJ'en, maar
ik heb de kriebel goed te pakken en heb mij reeds een Hercules DJ
console aangeschaft.

Nu is mijn eerste vraag: wat is het verschil tussen de B - M - H equalizer
knoppen en de B - M - H EQ-fader? Welke wordt vooral gebruikt, of worden ze
te samen gebruikt? Ik heb precies de indruk dat met beide methoden hetzelfde
resultaat kan bekomen worden.

Er is een mix-contest geweest hier op de virtualDJ site.
Ik zal mijn vraag vooral richten op de mix van Gnoedel, proficiat trouwens met het
resultaat.
Daar heb je in het begin een een stuk van ..Are you readyyyyyy. Nu is mijn vraag
hoe die verlengde yyyyy bekomen wordt? Is dat met een soort effect of zo?

Een ander manier waarvan ik het fijne nog niet weet (of gewoon een indicatie wil dat ik toch in de juiste richting ben) is het herhalen van bepaalde vocals of melodieën van een bepaalde track in een andere. Wordt dat gedaan met een loop? Of met Cue-points? Als ik bijv. een vocal probeer in een loop te steken, en ik draai mijn high- en bass-knoppen dicht, dan hoor ik bij die vocal toch nog een licht beat die ik eigenlijk niet wil. Hoe wordt zoiets weggefilterd?
Of worden dergelijke zaken weggefilterd met een ander softwarepakket en dan als Sample gebruikt in VirtualDJ.


Dat zijn zowat de vragen waar ik momenteel mee zit.
Alvast bedankt aan degene die de tijd en de moeite neemt om een beginner als ik
op sleeptouw te nemen!!

Thanks
 

geposted Wed 07 Apr 04 @ 6:03 pm
Hey Pietjebadsloef,

Het verschil tussen de EQ fader sliders en de EQ knoppen, het zijn eigelijk 2 verschillende features. De functies van de EQ knoppies zijn denk ik wel bij iedereen bekend, maar met de EQ-faders kun je de balans tussen hoeveelheid EQ op het linker deck en het rechter deck heen en weer 'sliden' (best wel handig)

over dat verlengde readyyyyyyy, ik weet niet zeker of Gnoedel dat met VDJ gedaan heeft. Maar hetzelfde effect kun je ook maken door een wave-editor te nemen (Soundforge of Wavelab) en op het stukje 'Y' uitvergroten en timestreching toe te passen.

Vocalen uitfilteren of juist ergens uitlichten is altijd lastig. Er is voor VDJ wel een plugin beschikbaar die vocalen weghaald, maar dat is nooit helemaal 100%. Zelfs met de duurste apparatuur/software kun je een stem niet 100% weghalen.
Wavelab en Soundforge zijn daar net iets beter in dan de plugin voor VDJ, maar het blijft altijd lastig.

ik hoop dat je hier wat aan hebt =o)
 

geposted Thu 08 Apr 04 @ 6:52 am
Hallo,

Ik wil je hartelijk bedanken om op mijn lijst :-) met vragen te beantwoorden! Ik zal het allemaal eens uitproberen.

Thanks
 

geposted Thu 08 Apr 04 @ 7:26 am
Hey pietjebadsloef,

Het verlengde vocal stukje is gemaakt met VDJ zelf (aangezien de wedstrijd voorschreef dat alles met VDJ gemaakt moest zijn).
Het is eigenlijk heel simpel:
Je selecteert de vocal uit het origineel van Alan Braxe (wat al vrij lang is). Vervolgens laat je dat afspelen en wanneer het bij de "readyyyyy" komt verlaag je de pitch (je kan tot -34% gaan). Ik kan me niet herinneren dat ik het stukje heb gelooped maar het is best mogelijk dat ik 2 vocal stukjes onder elkaar heb gestoken. Gewoon een kwestie van enkele goede vocal stukjes te selecteren en vervolgens mee te spelen.

GnoedeL
 

geposted Thu 08 Apr 04 @ 2:40 pm
Thanks voor de uitleg!!!


 

geposted Sun 11 Apr 04 @ 2:39 pm
Gnoedel, leuk gevonden!
Ik was het al bijna vergeten dat VDJ dat ook kon. Ik had standaard timestretching uit staan omdat ik dat betere sound krijg.

maar nu ik er over nadenk, eigelijk best wel logisch dat je het zo doet :o]
 

geposted Tue 13 Apr 04 @ 7:21 am


(Alte Themen und Foren werden automatisch geschlossen)